1

بتن اکسپوز (بتن نما) به سطحی از بتن گفته می‌شود که جهت نمای نهایی، اجرا شده و بر روی آن پوشش یا مصالح دیگری اجرا نمی‌گردد.

از این نوع نمای بتنی جهت اجرای المان‌های خاص معماری در فضاهای جمعی، راه‌ها و پیاده‌راه‌ها، دیوارهای پیرامونی و سردرهای ورودی مجموعه‌های کلان، استفاده می‌شود.

اجرای بتن اکسپوز به دلیل حفظ زیبایی‌های بصری و نمای نهایی بتنی، نیازمند توجه و تمهیدات ویژه‌ای است. طرح اختلاط بتن با کارایی بالا و تراکم مناسب از وجود تخلخل و کرموشدگی سطح نهایی جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از قالب‌های سالم، بدون اعوجاج و طراحی شده برای این منظور، موجب عدم اختلال و شکستگی در سطح بتن گردیده و از فرار شیره بتن جلوگیری می‌کند.

بتن اکسپوز به دو صورت پیش‌ساخته و درجا ریز اجرا می‌گردد که در هر دو روش اجرا باید تمهیدات کافی مدنظر قرار گیرد. در روش پیش‌ساخته، جابه‌جایی پنل‌های بتنی اجرا شده بسیار اهمیت دارد. بتن به دلیل عدم تحمل کشش ممکن است در حین حمل دچار ترک‌های گسیختگی و تخریب گردد. در روش درجا ریز مهم‌ترین شاخصه، نحوه اجرای بتن‌ریزی به دلیل شرایط کارگاهی و همچنین نگهداری آن است.

شرکت ایستا بنای راسخ باتکیه‌بر توان مهندسین طراح و اجرا و با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، تاکنون توانسته است نماهای اکسپوز متعددی را در سراسر ایران طراحی و اجرا نماید. این مجموعه با اشراف کامل بر طراحی قالب‌های فلزی و فایبرگلاس باتوجه‌به نیازهای معماری و سازه‌ای طرح، میزان بودجه کارفرما و روش اجرا، آمادگی دارد نسبت به مشاوره و طراحی سازه بتنی خاص اکسپوز با کارفرمایان گرامی همکاری نماید.

پروژه‌های احداث شده این مجموعه در زمینه بتن‌های اکسپوز نظیر پارک علم و فناوری پردیس تهران، پروژه واحدهای گردشگری میراث‌فرهنگی همدان، سردر ورودی مجموعه کارخانه‌های شوکت رزن و …، گواه تجربه و دقت پرسنل اجرایی این شرکت است. طراحان محترم معماری و کارفرمایان عزیز می‌توانند جهت مشاوره، طراحی و اجرای المان‌های بتنی خاص با مجموعه ایستا بنای راسخ تماس حاصل فرمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =