طراحی مجتمع های گاوداری صنعتی

طراحی مجتمع های گاوداری صنعتی – بخش اول : اصول اولیه طراحی ( قسمت اول )

طراحی مجتمع های گاوداری صنعتی – بخش اول : اصول اولیه طراحی ( قسمت دوم )

شرکت ایستا بنای راسخ با سابقه مکفی در طراحی مجتمع های گاوداری و گاومیش داری، همواره سعی نموده تا نیازهای کارفرمایان گرامی را با توجه به جدیدترین و  بروزترین منابع و استانداردهای جهانی طراحی و اجرا نماید. از آنجا که ضعف دانش بومی در خصوص طراحی فنی و مبتنی بر اصول نوین نگهداری دام ، موجب افزایش خسارات و هزینه های احداث، توسعه و بهسازی مجتمع های گاوداری می گردد، این مجموعه تلاش دارد تا با سلسله آموزش های عمومی در این خصوص، نسبت به افزایش دانش فنی قدمی بردارد.

طراحی مجتمع های گاوداری صنعتی – بخش اول : اصول اولیه طراحی ( قسمت پایانی )

بخش اول : اصول اولیه طراحی

۱۱-۱ ) محیط زیست و سلامت

الف ) کیفیت هوا و تهویه :

به طور کلی اگر محل نگهداری گاوها به گونه ای طراحی شود که تهویه طبیعی به نحوی باشد که هوا از کیفیت خوبی برخوردار بوده و منجر به بیماری های تنفسی در گاوهای بزرگسال نگردد، از لحاظ اقتصادی موجب صرفه جویی می گردد.

اما در بسیاری از سالن های گاوداری که حیوانات به صورت متراکم نگهداری می شوند، مدفوع و ادرار حیوانات، کف سالن های نگهداری را پوشانده و یا مخازن تعبیه شده در زیر کف ها محل انباشت فضولات و شیرآبه های ناشی از آن و مقادیر زیادی خوراک و گرد و غبار است که در نتیجه هوای این سالن ها به شدت آلوده به گرد و غبار، میکروب های میکروارگانیسم، باکتری ها و ویروس ها، گازها، بخارها و سایر آلاینده ها می باشد.

اینگونه آلودگی ها ممکن است باعث عفونت، حساسیت یا عوارض تنفسی دیگر برای دام گردند و حتی سمی، خفه کننده یا تحریک کننده باشند. آلاینده های هوا گاهی بسیار کوچک، غیرقابل مشاهده و فاقد بو می باشند، در نتیجه تشخیص آنها بسیار دشوار می باشد، با این حال قابل استنشاق هستند.

بیشترین تاثیر کیفیت هوا بر روی گاوهای جوان و طی دو ماه اول زندگی آنها رخ می دهد. یکی از روش های خوب مراقبتی از گوساله های تازه متولد شده، تغذیه آنها با شیر آغوز بلافاصله پس از زایش است، گوساله ها سیستم ایمنی بدن خود را با این شیر، افزایش می دهند.

اما بسیار مهم است که گوساله ها در بازه زمانی تا دو ماهگی، در معرض چالش های گسترده عوامل عفونی ناشی از محیط قرار نگیرند. لذا گوساله های جوان باید از گاوهای بالغ لبنی در این مدت به صورت جدا نگهداری شوند.

گاوهای بزرگسال در برابر آلودگی های هوا مقاوم تر هستند. با این حال، گاوهای بالغ اگرچه علائم بالینی بیماری های تنفسی را به ندرت نشان می دهند اما در برابر شرایط مخاطره آمیز  آلودگی هوا، عملکرد تولید شیر یا وضعیت سلامت عمومی آنها، افت محسوسی دارد.

آلودگی محیطهای نگهداری حیوانات، برای نیروی انسانی شاغل در این محیط ها نیز سبب شیوع بیماری های عفونی می گردد.

سرمایه گذاران بخش پرورش دام، جهت دریافت مشاوره، طراحی و اجرای مجتمع های صنعتی دام می توانند با راه های ارتباطی شرکت ایستا بنای راسخ تماس حاصل نمایند.

ب ) نور :

میزان نور در سالن های گاوداری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا میزان دید حیوانات در نحوه عملکرد آنها در انجام رفتارهای غریزی مانند حرکت، تغذیه یا دراز کشیدن، تاثیر به سزایی دارد. همچنین وجود نور کافی در سالن های نگهداری دام برای نیروی انسانی شاغل نیز حائز اهمیت است تا بتوانند بازرسی ها و معاینات دوره ای را به نحو احسن انجام دهند.

مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور، تاثیر مستقیمی روی رشد تلیسه ها و تولید شیر گاوهای لبنی دارد. تلیسه هایی که روزانه ۱۶ ساعت در معرض نور روز قرار می گیرند نسبت به تلیسه هایی که در روزهای با بازه نور کمتر رشد می کنند، زودتر به بلوغ می رسند.

افزایش طول روز باعث افزایش تولید شیر در گاوهای شیرده می شود. در فصول پاییز و زمستان در نیمکره شمالی زمین ( معادل فصول بهار و تابستان در نیمکره جنوبی ) تامین ۱۶ ساعت نور در روز که ممکن است بخشی از آن با نور مصنوعی تامین شود، منجر به افزایش ۷ الی ۱۵ درصدی شیر در مقایسه با ساعات کمتر نور می شود. همچنین قرار گرفتن گاوهای ماده در مدت زمان طولانی تر در برابر نور، فاصله زمانی دو دوره فحلی را پس از زایمان، کاهش می دهد.

با همه این احوالات، حفظ حداقل یک دوره تاریکی با مدت زمان بهینه ۶ ساعتی در روز برای حفظ چرخه صحیح و طبیعی هورمونی دام بسیار ضروری است.

علاوه بر معرض در نور بودن گاوها، شدت نور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات در این زمینه، همچنان ادامه دارد و ممکن است توصیه های علمی در این خصوص تغییر کند؛ لذا ضروری است هنگام طراحی میزان روشنایی روز، اطلاعات به روز کسب گردد.

ج ) صدا :

صداهای گوناگون می توانند تاثیر منفی بر رفاه حیوانات بگذارند (Waynert et al, 1999) (Schaffe et al, 2001). جلوگیری از سر و صداهای زیاد ناشی از برخورد موانع قفلی تغذیه، درب ها، ماشین آلات، فن ها، مبدل های حرارتی و … بسیار اهمیت دارد. در سالن های شیردوشی نیز صداهای دستگاه شیردوشی، تنظیم کننده خلاء، موانع، پنکه ها، رادیو و حتی صدای نیروهای انسانی باید کنترل شده باشد.

۱۲-۱ ) نیروی انسانی و پرسنل

افرادی که در تمام مراحل با حیوانات در ارتباط هستند، نقش مهمی در پرورش بهینه دام دارند و حیوانات از رفتار آنها تاثیر می پذیرند و بسیار اهمیت دارد که حضور آنها باعث ترس و وحشت یا واکنش های استرسی در گاوها نشود. نیروی انسانی خوب، نگرش دلسوزانه، رفتار دوستانه و قابل پیش بینی با دام دارند.

این نحوه رفتاری به ویژه در هنگام شیردوشی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در طول این فرایند، انسان و دام در تماس نزدیک با هم هستند. در صورتی که رفتار کارگران در هنگام هدایت گاوها به سالن شیردوشی،  خشن و غیر دوستانه باشد، انحرافات دام در مسیر انتقال به سالن شیردوشی زیاد شده که موجب افزایش زمان لازم جهت انتقال آنان می شود. همچنین اگر شیردوشی توسط شخصی انجام گیرد که از شاخص های رفتاری لازم برخوردار نباشد، تولید شیر کاهش می یابد.

آموزش های کافی جهت رشد ویژگی های مناسب و مفید انجام وظایف محوله نیروی انسانی، منجر به بهبود عملکرد مراقبت گاو و روش های رسیدگی به آنان می شود.

در حالی که روش های سطح بالای اداره مکانیزاسیون گاوداری ها موجب کاهش هزینه های سربار مالی برای سرمایه گذاران می شود اما می تواند بر میزان تولید و سوددهی ناشی از آن، تاثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال در سیستم های نگهداری بسیار مکانیزه، حیوانات ممکن است نیروی انسانی را به عنوان کسی که تغذیه آنان را فراهم می کند، تلقی ننموده بلکه به عنوان کسی که اقدامات دامپزشکی را انجام می دهد، بشناسند که این گاهی برای حیوانات دردناک است. دامداران باید روش هایی را پیدا کنند که حضور نیروهای انسانی، موجب پاسخ های مثبتی از گاو شود.

پایان بخش اول.

سرمایه گذاران بخش پرورش دام، جهت دریافت مشاوره، طراحی و اجرای مجتمع های صنعتی دام می توانند با راه های ارتباطی شرکت ایستا بنای راسخ تماس حاصل نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − چهار =