طراحی نمای کارخانه، نمای سوله، نمای ساختمان صنعتی

طراحی نما کارخانه به سبک ترکیبی-مدرن با تلفیق شیشه و ورق کامپوزیت در شرکت ایستا بنای راسخ

طراحی نمای کارخانه، نمای سوله، نمای ساختمان صنعتی

1-مقدمه

در سازه­ های صنعتی و تجاری، نما مهم­ترین و تاثیرگذارترین عنصر معماری از منظر زیبایی شناسی و فنی می­باشد. طراحی نمای کارخانه بخش مهمی از طراحی کارخانه می­باشد و طراحی و اجرای اصولی آن تاثیر کارآمدی در بیان هویت واحد صنعتی دارد. هم­چنین نمای ساختمان­ های مجموعه صنعتی می­تواند عامل موثری در بحث تبلیغاتی مجموعه و برندسازی آن باشد. از آنجایی که نما عاملی برای شناخت اهداف و تفکر صاحبان کسب و کارها نیز می­باشد، لذا اهمیتی مضاعف دارد تا بتواند اعتبار مجموعه صنعتی را در ظاهر به نمایش بگذارد.

2-عوامل موثر در طراحی نمای کارخانه

نمای کارخانه تاثیر زیادی بر زیبایی ظاهری، هویت و اعتبار بخشی مجموعه دارد که باید با توجه اصول و قواعد خاصی صورت گیرد.

نحوه طراحی نمای کارخانه متناسب با عوامل موثر بر آن، متفاوت می­باشد و باید معیارهای اصولی را در این خصوص مد نظر قرارداد.

  • طراحی نمای کارخانه با بکارگیری عواملی مانند رنگ سازمانی، برند مجموعه و محصولات تولید شده در کارخانه، می­تواند در ایجاد ساختاری خاص متناسب با نوع فعالیت صنعتی و معرفی و تبلیغ کسب کار آن مجموعه موثر واقع شود.
  • نمای کارخانه ­ها و واحدهای صنعتی بطور معمول در معرض آسیب­ های بیشتری ناشی از عوامل محیطی، شرایط جوی و خطرات احتمالی ناشی از برخورد ماشین آلات و آتش ­سوزی می­باشد. از این­ رو رعایت اصول آیین­ نامه­ های مرتبط در بخش ضوابط نما با توجه به ایمنی، استحکام و عملکرد مناسب ضروری می­باشد.
  • نورپردازی مناسب در طراحی نما با توجه به مصالح کاربردی و تجهیزات روشنایی مناسب، از جنبه­ های تاثیرگذار در زیبایی و هویت بصری نمای سوله ­ها می­باشد.
  • شکل محیط خارجی سوله و نوع مصالح کاربردی در نما، با توجه به سازگاری با اقلیم و محیط زیست در بهینه ­سازی مصرف انرژی و بحث توسعه پایدار تاثیر شایانی دارد.
  • قابل ذکر است بودجه و تفکر کارفرما نیز از پارامترهای موثر در انتخاب مصالح و طراحی نمای کارخانه می­باشد.

سازه­ های مجموعه ­های صنعتی از دو بخش اصلی اداری و سوله (سالن­ های تولید و انبار­ها) تشکیل می­شوند. در طراحی نما ساختمان اداری نیاز است اصول و ضوابط مربوط به هر دو جنبه اداری و صنعتی مدنظر قرار گیرند تا یک ترکیب موفق و کارآمد حاصل شود.

3-مصالح کاربردی در ساخت نمای کارخانه و نمای سوله

در طراحی نمای ساختمان ­های واحدهای صنعتی مصالح متنوعی مورد استفاده قرار می­گیرد که هر کدام ویژگی­ های مختص به خود را دارند. شناخت انواع مصالح کاربردی در نما باعث می­شود نمای مناسب کارخانه متناسب با اهداف مدنظر خود  انتخاب شود. شرکت ایستا بنای راسخ با توجه چندین سال سابقه در بحث ساخت و طراحی کارخانه، در بکارگیری مصالح مختلف در طراحی نمای کارخانه و نمای سوله، تخصص فراوانی دارد.

مصالح کاربردی در نمای کارخانه به شرح زیر می­باشد:

بهترین و کاربردی ­ترین مصالح در طراحی نمای سوله ­ها در مجتمع­ های صنعتی، ورق­های کامپوزیت می­باشند. جنس این ورق­ها آلومینیومی بوده و در ابعاد مشخصی تولید می­شوند. برخی از مزایای نمای کامپوزیت که باعث استفاده گسترده ورق کامپوزیت برای نمای کارخانه می‌شود شامل شکل‌پذیری مناسب، وزن پایین، قابلیت آب‌بندی، شفافیت، سرعت اجرای بالا، قابلیت شستشو و برخوداری از تنوع رنگی بالا است.

  • شیشه

نمای کارخانه به‌صورت شیشه‌ای شامل فریم لس و کرتین وال است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند ظاهری شیک برای واحدهای تجاری و صنعتی ایجاد کنند. دلایل محبویت این نما کاهش بار مرده، اجرای سریع، نورگیری بهتر فضای داخلی، گستردگی دایره دید می­باشد.

  • آجر

آجر نما در سبک­های مختلف سنتی، کلاسیک و مدرن قابل استفاده است و سلایق مختلفی را پوشش می­دهد. مقاومت در برابر حرارت، آتش سوزی و ضربه، مقرون به صرفه به دلیل منابع زیاد از مهمترین مزایای این پوشش در نمای کارخانه­ها می­باشد.

سرامیک پرسلانی (خشک) از جمله مصالح کاربردی است که برای ساخت نمای بیرونی کارخانه و سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام بالا، تنوع رنگ و طرح، مقاومت در برابر ضربه، ضد آب، عدم جذب گرد و غبار از مشخصات تاثیرگذار در انتخاب این مصالح می باشد.

علاوه ‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد به‌طور معمول از مصالح دیگری نیز برای این منظور استفاده می‌شود که شامل سنگ، بتن و مصالح فلزی است که قادر به ارائه مشخصات فنی متنوعی هستند.

4-انواع سبک طراحی معماری نمای بیرونی در سوله­ ها و ساختمان­های مجموعه صنعتی

شناخت انواع سبک‌های طراحی نما این امکان را می‌دهد تا متناسب با اولویت‌های طرح نسبت به انتخاب آن‌ اقدام کرد که در این راستا باید موارد زیر را نام برد:

  • سبک سنتی: معماری سنتی ساختمان اغلب دارای الگوها و طرح‌های معماری مرتبط با فرهنگ و هویت محلی است. در این روش طراحی، مصالح سنتی مانند آجر برای نمای کارخانه به کار گرفته می­شود.
  • سبک صنعتی: در اجرای این سبک اجزای مختلف ساختمان به‌صورت آشکار در معرض دید قرار می‌گیرد. سنگ، بتن و فلز مصالح بکار گرفته شده برای نمای صنعتی می­باشد.
  • سبک مدرن: این سبک در عین سادگی از زیبایی ظاهری مناسبی برخوردار است و بیشتر از مصالح فلزی و شیشه­ ای استفاده می­گردد.
  • سبک ترکیبی: ترکیب مصالح یا سبک مختلف طراحی می­تواند نمای زیباتر و خاص‌تری به‌وجود آورد که جز نمای ترکیبی بشمار می رود.

در جهت آشنایی بیشتر، چند نمونه طراحی نما کارخانه به سبک­ های مختلف که توسط شرکت کارخانه ساز ایستا بنای راسخ صورت گرفته در ادامه ارائه شده است.

 

طراحی نما کارخانه به سبک ترکیبی-مدرن با تلفیق شیشه و ورق کامپوزیت در شرکت ایستا بنای راسخ

طراحی نما کارخانه به سبک ترکیبی-مدرن با تلفیق شیشه و ورق کامپوزیت در شرکت ایستا بنای راسخ

 نمای سوله طراحی شده به سبک سنتی در شرکت ایستا بنای راسخ

نمای سوله طراحی شده به سبک سنتی در شرکت ایستا بنای راسخ

نمای ساختمان اداری مجموع صنعتی به سبک ترکیبی-مدرن با تلفیق شیشه و سنگ

نمای ساختمان اداری مجموع صنعتی به سبک ترکیبی-مدرن با تلفیق شیشه و سنگ

درباره این پروژه بیشتر بدانید

نمای ترکیبی شیشه-سنگ ساختمان اداری به همراه نمای کامپوزیت سوله¬ها در یک مجموعه صنعتی

نمای ترکیبی شیشه-سنگ ساختمان اداری به همراه نمای کامپوزیت سوله ­ها در یک مجموعه صنعتی

با پروژه های شرکت ایستابنای راسخ بیشتر آشنا شوید

5-عوامل موثر بر هزینه نمای بیرونی کارخانه

توجه به هزینه‌های مورد نیاز در انجام هر پروژه­ای معیار مهمی است که در انتخاب طرح تاثیر بسزایی دارد، ازاین‌رو باید به عواملی که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود توجه کافی داشت. ابعاد و ارتفاع سازه، مصالح کاربردی، سبک طراحی، تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد تهویه، سیستم نورپردازی، تعداد در و پنجره­های بیرونی و دستمزد طراح، پیمانکار و کارگران از  مهم‌ترین مسائلی است که در تعیین هزینه مورد نیاز برای اجرای نمای بیرونی کارخانه و نمای سوله تاثیر دارد.

سخن پایانی

طراحی نمای کارخانه نیازمند هماهنگی و همکاری موثر بین تیم­‌های مختلف طراحی، مهندسی و تعامل با کافرما است تا یک فضای متناسب با نیازها و اهداف تجاری ایجاد شود. شرکت ایستا بنای راسخ با چندین سال سابقه مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای انواع پروژه ­های صنعتی خدمات با کیفیت و متنوعی را در طراحی و اجرای نما به واحدهای صنعتی ارائه می­دهد. شرکت ایستا بنای راسخ با تجربه و تخصص در زمینه طراحی و اجرای کارخانه، برای انتخاب مناسب و حرفه­ای نمای کارخانه در کنار شما می­باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید با همکاران ما با شماره های ذکر شده در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 18 =