ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM بر طراحی پروژه و کارخانه -1

ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM بر طراحی پروژه و کارخانه -1


ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM در طراحی پروژه و کارخانه

در این مقاله به ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM در طراحی و ساخت پروژه و کارخانه می پردازیم. با ما همراه باشید:

قسمت اول: 

  • تعریف EIA : EIA  یا ارزیابی اثرات زیست محیطی چیست؟

EIA مخفف ENVIRONMENTAL IMPACT ASSESMENT یا ارزیابی اثرات زیست محیطی می­باشد. این ارزیابی روشی است که در آن اثرات جانبی پروژه بر محیط زیست بررسی و پیش ­بینی می شود. هدف از EIA آن است که عملیات های احداث، بهره برداری و نگهداری به گونه ای پیش رود که کمترین اثر مخرب بر محیط زیست وارد شود.

EIA درصدد تلفیق مدیریت، برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل داده ها و مشارکت افکار عمومی برای ارزیابی های قبل از تصمیم گیری است. در این روش کارشناسان با مطالعه و شناخت وضعیت محیطی و فرایند های پروژه می­توانند فاکتور های عملیاتی را تشخیص داده و راهکارهایی برای کاهش اثرات مخرب محیط­زیست پیشنهاد نمایند.

EIA بر مبنای نمراتی با عنوان EIS (INVIRONMENTAL IMPACT SCORE) یا نمره اثرات زیست ­محیطی بیان می­شود که یک مقدار کمی وابسته به پارامترهای ارزیابی اثرات زیست محیطی محاسبه میشود.  هرچه این مقدار بالاتر باشد به معنای آن است که اثرات مخرب بر محیط زیست بیشتر است.

ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM در طراحی زیر ساخت پروژه ها 3

ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM در طراحی زیر ساخت پروژه ها 2

به طور خلاصه EIA رویکردی در جهت توسعه پایدار به واسطه ارزیابی های پیش از اجرای پروژه می­باشد­، که در آن هر دو جنبه توسعه و پایدرای لحاظ شده است. توسعه به معنای مجموعه فعالیت هایی است که موجب بهبود زندگی عمومی و محیط زیست می­شود که با توجه به نیاز انسان به غذا و انرژی، باید فعالیت های انسانی همگام با محیط زیست شود؛ همچنین پایداری به معنای داشتن دیدگاه بلند مدت در تصمیم­ گیری ­هایی است که نیازمند توجه به محدودیت های محیط زیستی و منابع طبیعی می­باشد. در هر کشور استاندارد های مربوط به پایداری تدوین می­گردد.

برای مثال استاندارد پایداری آمریکا ASCE(AMERICAN SOCIETY OF CIVIL ENGINEERING) می ­باشد. مباحث توسعه پایدار در حال تبدیل شدن به مهمترین بخش در تصمیم گیری های پروژه است.

استانداردهای مربوط به پایداری در حوزه EIA کشور های مختلف
استانداردهای مربوط به پایداری در حوزه EIA کشور های مختلف
  • روشهای مختلف EIA  ( ارزیابی اثرات زیست محیطی ) :

EIA روش های متفاوتی دارد که از جمله میتوان به CHECK LIST، ماتریس ها(لئوپود،  (RIAM، تجزیه و تحلیل سیستمی، روی هم­گذاری نقشه، تحلیل شبکه، روش تصمیم گیری چند معیاره و غیره نام برد. همچنین نرم افزار هایی مانند  DuboCalc برای محاسبه EIS استفاده میشود که خود این نرم افزار داده های لازم را در خود جای داده است.  مطالعه ISO 14001 و ISO 9001 برای تعیین شاخص ها الزامی می­باشد. در ایران نیز در سال 1373 انجام مطالعات EIA بر اساس مقررات و ضوابط استقرار واحد های تولیدی، صنعتی و معدنی سازمان حفاظت محیط زیست برای امکان سنجی و مکان یابی پروژه قبل از اجرای الزامی گردید.

روش های ارزیابی اثرات زیست محیطی مبتنی بر BIM در طراحی زیر ساخت پروژه ها
روش های ارزیابی اثرات زیست محیطی

 

شرکت مهندسی ساختمانی ایستا بنای راسخ در مطالعات و فاز صفر طراحی و احداث کارخانه موارد مربوط به اثرات زیست محیطی و همچنین توسعه پایدار را مدنظر قرار می دهد.

  • تعریف BIM: BIM  یا مدل سازی اطلاعات ساختمان چیست؟

BIM مخفف BUILDING INFORMATION MODELING که همان مدل سازی اطلاعات ساختمان است، می­باشد. منظور از آن، مدل سازی سه بعدی یکپارچه در سه فاز معماری، سازه و تاسیسات می­باشد که این امکان را به همه نیرو های اجرایی پروژه در هر بخشی میدهد تا خطا ها را به صورت بصری در بستر مجازی بررسی و پیدا کنند، بدون انکه پروژه را شروع کرده باشند.

BIM به عنوان قابل اعتمادترین و مقرون به صرفه ترین روش برای مدیریت پروژه در کشور های توسعه یافته استفاده میشود که بر اساس تحقیقات گاهی تا 18 درصد هزینه ساخت را کاهش میدهد همچنین این روش ناهماهنگی های اجرایی را به حداقل می­رساند.

BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان
BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان
  • نرم افزارهایی که در BIM  ( مدلسازی اطلاعات ساختمان ) مورد استفاده قرار می گیرد :

مدل سازی BIM به کمک نرم افزار هایی مانند TEKLA STRUCTURES، REVIT  و NAWISWORKS که از معروف ترین های این زمینه هستند، انجام می­شود. این نرم افزارها برخلاف نرم افزارهای گرافیکی، DATA BASE( وابسته به داده) می­باشند که این امکان را فراهم می­کند که پروژه قابل ارزیابی بوده و دقت بالایی داشته باشد.

در این نرم افزار ها برای مدل­سازی هر المان بایست جزئیات مرحله ساخت به صورت دقیق تکمیل گردد که هرکدام از این اطلاعات در خروجی های متره ، انالیز انرژی، رندر و غیره تاثیرگذار می­باشد.

نرم افزرهای بی آی ام BIM طراحی و ساخت
نرم افزرهای بی آی ام BIM طراحی و ساخت

 

شرکت ایستا بنای راسخ مفتخر است پروژه های طراحی و ساخت و احداث پروژه و کارخانه را به روش BIM انجام می دهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صفر تا صد طراحی و ساخت با رعایت EIA  و BIM کارخانه اینجا کلیک کنید.

خروجی این نرم افزار ها این قابلیت را به کارفرما میدهد که با تکنولوژی VR(VIRTUAL REALITY) ، که همان واقعیت مجازی است، یک مدل از پروژه خود را به صورت سه بعدی و واقعی با ابعاد دقیق مشاهده کند که این موضوع کمک شایانی در مدیریت تغییرات احتمالی در طول طراحی و اجرا میکند.

امکان تبادل اطلاعات در این نرم افزارها بین طراحان بخش های مختلف، موجب کاهش زمان طراحی نیز میشود و جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر ناشی از عدم هماهنگی طراحان، از دیگر مزایای این روش می­باشد. سطوح مختلف از اعمال جزئیات دقیق پروژه با کمک معیاری به اسم LOD(LEVEL OF DESIGN)که همان سطح دقت است، سنجیده می­شود که هرچه این مقدار بالاتر باشد، دقت پروژه بیشتر است.

خروجی نرم افزار BIM طراحی و ساخت کارخانه
خروجی نرم افزار BIM طراحی و ساخت کارخانه

 در قسمت اول این مقاله با تعاریف EIA و BIM آشنا شدیم. در قسمت دوم به اثر متقابل تعاریف EIA و BIM می پردازیم. قسمت دوم مقاله را از اینجا بخوانید …

ترجمه مقاله توسط همکاران دفترمرکزی شرکت ایستا بنای راسخ صورت گرفته است. با تشکر از همکار محترم مهندس بهاری ، کارشناس ارشد عمران – محیط زیست

1 بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =