مخلوط کردن بتن به صورت ماشینی با میکسر بتن

مخلوط کردن بتن به صورت ماشینی با میکسر بتن


فرآیند مخلوط کردن بتن، تمام مواد تشکیل دهنده‌ی آن را همانطور که نیاز است طبق تناسب های ترکیب از درجه های مربوط به بتن، باهم ترکیب می کند.

بگذارید ببینیم تناسب های مخلوط کردن چیست؟

زمانی که بتن برای اهداف مختلف ساخته می شود، ما درجه های مختلف از بتن را در نظر می گیریم. درجه بتن؛ قدرت آن را نشان می دهد. این قدرت بتن توسط ترکیبات مختلف سیمان، آب و مصالح دانه ای (ریز ودرشت) بدست می آید. این درجه نفوذ که ما درکلاس های طبقه بندی قدرت، در نظر میگیریم؛ درجه آب-سیمان است.

روش های مخلوط کردن بتن

عمدتا سه روش برای مخلوط کردن بتن وجود دارد:

  1. مخلوط کردن دستی
  2. مخلوط کردن ماشینی(میکسر بتن)
  3. بتن مخلوط آماده

مخلوط کردن دستی بتن

این روش همچنین به عنوان مخلوط کردن یدی نیز نامیده می شود. همه ی فرایند به صورت دستی و بدون استفاده از هیچ ماشین آلاتی، انجام می شود.

مخلوط کردن و تعیین کیفیت کردن مواد مورد نیاز به عنوان قسمتی از طرز کارهای استاندارد، انجام خواهد شد. این مورد در پروژه های مقیاس کوچک رایج است. ساخت و ساز ساختمان های تک طبقه و دو طبقه اغلب با روش مخلوط کردن دستی بتن انجام می شود.

مخلوط کردن بتن به صورت دستی
مخلوط کردن بتن به صورت دستی

اگر ما طرز کارهای درست را که تضمین میدهند مقدارهای هر ماده درست است پیروی کنیم، نیازی نیست که در مورد این روش نگران باشیم. هرچند، طرز کارهای اشتباه به موارد قدرت و دوام بذیری در بتن ختم می شود. بنابراین ما باید هنگامی که روش مخلوط کردن دستی برای تولید بتن انجام می شود مراقب باشیم.

به علاوه، کارگران زمانی که مخلوط کردن بتن برای مدت طولانی تر انجام می شود خسته می شوند. این مورد می تواند به از دست رفتن استقامت بتن، منتج شود. جدول زیر تناسب های ترکیب معمول را برای کیسه سیمان 50 کیلوگرمی نشان می دهد.

[table id=1 /]

به طور عملی مقادیر به جز آب برای اندازه گیری توسط ستون مشکل خواهد بود. بنابراین مردم تمایل به استفاده از جعبه ها به عنوان شمارشگر به همراه مقادیر بالا دارند.

سایز داخلی جعبه به صورت 400×350×250 میلی متر خواهد بود و تقریبا حجم آن برابر با 0.035 متر مکعب است.

بنابراین جدول بالا می تواند به صورت زیر نوشته شود:

[table id=2 /]

این به طور مشترک مشاهده می شود که اندازه گیری های مقدار به صورت صحیح انجام نشده اند و مطابق روش توضیح داده شده در بالا زمانی که مخلوط کردن بتن انجام می شود، نیستند.

در نتیجه، بتن های درجه بایین می تواند مشاهده شود. نابایداری در مورد اضافه کردن آب به مخلوط، همچنین می تواند قدرت را به همراه افزایش درجه آب-سیمان کاهش دهد. (با افزایش درجه آب-سیمان، قدرت بتن کاهش بیدا می کند)

مخلوط کردن ماشینی (میکسر بتن)

مخلوط کردن ماشینی از مخلوط کردن دستی،  با احتساب روش مخلوط کردن و داشتن مخلوط کن به همراه استقامت ثابت در هر مرتبه، بیشرفته تر است. هرچند مقادیر مواد که داخل مخزن ریخته می شوند، اگر آنرا به درستی کنترل نکنیم می تواند یکسان باشد.

برای اینکه مطمئن شویم که این مقادیر در تطابق با طراحی مخلوط است یک مکانیزم درست باید ساخته شود. برای مثال درجه آب-سیمان یک نقش اساسی در توسعه قدرت دارد. اگر ما آب بیشتر و بیشتری اضافه کینم، این عمل به کاهش قدرت بتن منتج می شود.

همانطور که در جدول بالا نشان داده شد، ما ممکن است از جعبه های استاندارد برای اندازه گیری مقادیر استفاده کنیم. آب نیز می تواند به راحتی داخل مخزن ریخته شده و اندازه گیری شود. با این فرض، بتنی که قدرت مورد نیاز را دارد می تواند تولید شود.

مخلوط کردن بتن به صورت ماشینی با میکسر بتن
مخلوط کردن بتن به صورت ماشینی با میکسر بتن

این یک ماشین است که با کمک موتور کار می کند. تعداد دفعات چرخش بسته به مخلوط کردن بتن دارد. این ماشین می تواند به سادگی از یک مکان به مکان دیکر منتقل شود. مخلوط بتن سپس می تواند بیرون آورده شده و داخل مکان مورد نظر ریخته شود.

بتن مخلوط آماده

بتن مخلوط اماده یک نوع از بتن می باشد که به طور گسترده در کار ساخت و ساز استفاده می شود. این دو نوع از بتن که طبق دو روش مخلوط کردن بالا ساخته می شوند، در بروژه های مقیاس کوچک استفاده می شوند.

طرح بتن مخلوط آماده یک فرایند بسیار بیچیده است که متصل به تکنولوژی های مدرن است. تمام اندازه گیری‌ها به صورت الکترونیکی انجام می شوند و به همراه یک دکمه فشار ما می توانیم بتن را داخل کامیون مخلوط کن بریزیم.

مصالح دانه ای ریز، مصالح دانه ای درشت، سیمان، آب و دیگر افزودنی ها به مخزن مخلوط کن به صورت الکترونیکی اضافه می شوند. ما باید مقادیر مورد نیاز را بر پایه طرح مخلوط فراهم کنیم. بعد از آن، همه ی موارد می تواند با فشار دادن یک دکمه انجام شود. شکل زیر تمام مراحل طرح بتن مخلوط آماده را نشان می دهد.

طرح بتن مخلوط آماده
طرح بتن مخلوط آماده

اگرچه این روش به چند برنامه ریزی قبلی نیاز دارد، این روش آسانترین روش برای تولید بتن است. برای دریافت مشاوره و ساخت سازه بتنی میتوانید صفحه مربوطه را مطالعه و با کارشناسان واحد فنی ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =