7 نرم افزار متن باز و رایگان برای معماران

رندر نمای شمالی از محوطه بیرون کارخانه پارسا فرتاک

رندر نمای شمالی از محوطه بیرون کارخانه پارسا فرتاک


با توجه به اینکه فناوری فوق العاده گران شده در اینجا چند گزینه رایگان نرم افزار متن باز مناسب طراحی فضای کار برای معماران ارائه می‌شود.

نمونه رندر شده کارخانه آرکل
نمونه رندر شده کارخانه آرکل

نرم افزار برای معماری و شرکت‌های طراحی هزینه مهمی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از اپلکیشین های نرم افزاری و فرمت‌های فایل در واقع به استانداردهای صنعتی تبدیل شده‌اند، شرکت‌ها بیش از هر زمانی به منتشر کنندگان نرم افزارهای موجود در بازار وابسته‌اند.

بسیاری در صنعت نرم افزار خریدهای یک مرحله‌ای را تغییر داده‌اند و بدین ترتیب پس از پرداخت هزینه خریدار فقط می‌تواند تا مدت زمان اشتراک تعیین شده مثلاً یک ماه از آن استفاده کند و در صورت عدم ادامه پرداخت نرم افزار خارج از سرویس می‌شود. در نتیجه شرکت‌های صنایع مختلف با افزایش هزینه‌های ماهانه نرم افزاری روبرو هستند.

یکی از روش‌هایی که شرکت‌های طراحی و معماری برای حل این مشکل مالی میکنند تا همچنان به نرم افزار و فناوری لازم برای اجرای کسب وکارشان دسترسی داشته باشند شناسایی گزینه‌های نرم افزار متن باز است که در سال‌های اخیر تعدادشان افزایش یافته است.

نرم افزار متن باز تحت مجوز خاصی منتشر می‌شود که به کاربران حق دانلود، استفاده یا تغییر نرم افزار و سورس کد آن را می‌دهد. برخلاف نرم‌افزارهای تجاری که معمولاً دارای کد منبع محافظت شده و فرمت‌های فایل اختصاصی هستند، پروژه‌های نرم‌افزار متن باز سود محور نیستند و کاربران را تشویق می‌کنند تا کد را تغییر داده و با جامعه گسترده‌تر به اشتراک بگذارند.

اغلب هدف این پروژه‌ها توسعه برنامه‌هایی است که می‌توانند دیدگاه‌ها و روش‌های مختلف کار را در خود جای دهند. برخی از پروژه‌های متن باز معروف شامل سیستم عامل Linux، سیستم مدیریت محتوای WordPress، و برنامه ویرایش صدا Audacity هستند.

نرم افزار های متن باز

ایده نرم افزار متن باز و رایگان ممکن است عالی به نظر برسد و مهمتر از همه، بسیاری از برنامه‌های کاربردی متن باز برای گردش کار طراحی مناسب هستند. به خصوص که معماران وظایف دیجیتالی بیشتری را انجام می‌دهند. در زیر، هفت نرم افزار متن باز را فهرست می‌کنم که از ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی تا کاربردهای آنالیز انرژی را شامل می‌شود.

Blender

پردازش رندرینگ با Blender
پردازش رندرینگ با Blender

Blender مجموعه‌ای رایگان و متن باز از ابزارهای مدل سازی سه بعدی است که قابلیت‌های مدل سازی، رندرینگ، انیمیشن و شبیه سازی را ارائه می‌دهد. اگرچه این مجموعه بیشتر به سمت جلوه‌های بصری و شخصیت های انیمیشنی طراحی شده تا برنامه‌های کاربردی معماری، جامعه‌ای از کاربران، آموزش‌ها و منابعی را برای حرفه‌ای‌های (Architecture, Engineering & Construction) AEC از طریق وب سایت‌هایی مانند Blender3DAarchitect ارائه می‌دهند. Blender مستقیماً فرمت‌های فایل اختصاصی مانند DWG یا RVT Autodesk را وارد نمی‌کند، اما می‌تواند فرمت‌های باز مانند DXF را وارد کند. blender3d.com

GIMP

تصویری از محیط نرم افزار Gimp
تصویری از محیط نرم افزار Gimp

پلتفرم GNU Image Manipulation یک جایگزین منبع باز برای Adobe Photoshop برای ایجاد و ویرایش تصاویر دیجیتال است. GIMP نسخه 2.10 که ابتدا در سال 1996 منتشر شد، امکاناتی به اندازه فتوشاپ ارائه نمی‌دهد و استفاده از آن تا حدودی سخت تر است. با این حال، یک جامعه کاربری قوی ایجاد کرده است. GIMP کراس-پلتفرم است، به این معنی که بر روی هم سیستم عامل‌ ویندوز هم مک و هم لینوکس کار می‌کند. gimp.org

Inkscape

کاری که GIMP برای گرافیک‌های شطرنجی انجام می‌دهد، Inkscape برای گرافیک‌های برداری انجام می‌دهد. این نرم افزار متن باز و رایگان به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از فرمت فایل گرافیک‌های برداری مقیاس پذیر (SVG) تصاویر گرافیکی مقیاس پذیر ایجاد کنند. مشابه Adobe Illustrator، Inkscape ابزارهای انعطاف پذیری برای طراحی دو بعدی و دستکاری متن ارائه می‌دهد. inkscape.org

LibreCAD

نمایی از محیط نرم افزار LiberCad
نمایی از محیط نرم افزار LiberCad

رابط کاربری و مفاهیم این برنامه 2 بعدی CAD متن باز شبیه به اتوکد است که انتقال مهارت را آسان می‌کند. برخلاف اتوکد، LibreCAD فقط به صورت دو بعدی کار می‌کند، بنابراین نمی‌توانید مدل‌های سه بعدی را ایجاد یا ویرایش کنید، و فقط می‌تواند فایل‌های DXF را وارد کرد. با این حال، فایل‌ها را می‌توان در چندین فرمت اکسپورت کرد. LibreCAD به بیش از 30 زبان در دسترس است و مانند GIMP، کراس-پلتفرم است. librecad.org

LibreOffice

نمایی از محیط نرم افزار LibreOffice
نمایی از محیط نرم افزار LibreOffice

کاربران مجموعه Microsoft Office با بسیاری از ابزارهای موجود در LibreOffice آشنا هستند. این مجموعه کامل از ابزارهای آفیس شامل برنامه‌هایی برای انجام وظایف استاندارد اداری مانند پردازش متن، ویرایش PDF، طراحی ارائه و ایجاد صفحه گسترده است. LibreOffice از فرمت فایل OpenDocument استفاده می‌کند، یک قالب سند غیر اختصاصی که متن باز نیز می‌باشد. برخلاف Google Workspace، نرم افزار LibreOffice برپایه فضای ابری نیست، که ممکن است بسته به گردش کار شما یک مزیت یا مانع باشد. libreoffice.org

FreeCAD

نمایی از محیط نرم افزار FreeCAD
نمایی از محیط نرم افزار FreeCAD

FreeCAD مجموعه‌ای قوی از قابلیت‌های مدل سازی سه بعدی را در یک برنامه منبع باز فراهم می‌کند. همچنین یک ابزار مدل‌سازی پارامتریک است تا کاربران بتوانند با ویرایش مستقیم تاریخچه مدل، تغییراتی را ایجاد کنند. FreeCAD شامل یک Arch Workbench است که گردش‌های کاری خاص BIM را در نرم افزار فراهم می‌کند. همچنین ابزارهای پیش نویسی را در یک میز کار دو بعدی برای ایجاد اسناد و نقشه‌های دو بعدی سنتی گنجانده است. FreeCAD از انواع فرمت‌های فایل از جمله DXF، OBJ، STEP و IFC پشتیبانی می‌کند. freecadweb.org

OpenStudio

این راه حل منبع باز مدل سازی انرژی که بر روی موتور شبیه سازی EnergyPlus ساخته شده است، در اصل توسط آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه یافته است. یکی از مزایای اصلی OpenStudio پلاگین SketchUp آن است که به کاربران اجازه می‌دهد مدل‌هایی را در Trimble SketchUp ایجاد کنند و سپس آنها را در OpenStudio تجزیه و تحلیل کنند. سپس تجزیه و تحلیل حاصل را می‌توان مستقیماً در SketchUp مشاهده کرد. openstudio.net

متن باز برای نرم افزار تجاری

علاوه بر برنامه‌های کاربردی مستقل ذکر شده در بالا، پروژه‌های متن باز دیگری نیز بر روی نرم افزارهای تجاری ساخته شده‌اند. این رویکرد اجتماع و شفافیت پروژه‌های متن باز را با ابزارهای استاندارد صنعتی و فرمت‌های فایل در همه جا ترکیب می‌کند.

به عنوان مثال، PyRevit که توسط معمار و برنامه نویس احسان ایران نژاد توسعه یافته، یک افزونه متن باز محبوب برای Autodesk Revit است. در حالی که Revit رایگان نیست، افزونه ایران نژاد به صورت رایگان در دسترس است. کاربران می‌توانند افزونه کامپایل شده یا سورس کد آن را دانلود کرده و آن را برای استفاده خود تغییر دهند.

به همین ترتیب، Ladybug Tools مجموعه‌ای از ابزارهای متن باز است که از طراحی محیطی پشتیبانی می‌کند. مجموعه Ladybug Tools با برنامه‌های تجاری مانند Rhino و همچنین نرم افزارهای متن باز مانند OpenStudio کار می‌کند.

پردازش باد با Ladybug Tools
پردازش باد با Ladybug Tools

برخی از شرکت‌های نرم‌افزار تجاری مانند Autodesk نیز نرم‌افزاری را تحت مجوز منبع باز منتشر کرده‌اند. Dynamo، یک برنامه برنامه نویسی بصری به صورت رایگان به عنوان یک پروژه متن باز در دسترس است.

در حالی که نسخه‌ای از Dynamo به عنوان بخشی از برنامه‌های Autodesk Alias، Civil3D و Revit عرضه می‌شود، توسعه‌دهنده نرم‌افزار ارائه آن را برای خرید در ژوئن گذشته متوقف کرد. علاوه بر این، Autodesk قصد دارد از تاریخ 31 ژانویه 2022 Dynamo Studio را از مجموعه AEC خود حذف کند.

با این حال، کاربران همچنان می‌توانند نسخه مستقل و منبع باز نرم افزار Dynamo Sandbox را دانلود کنند. در حالی که این نسخه شامل تمام ویژگی‌های موجود در نسخه‌ای نیست که با نرم‌افزار پولی Autodesk ارائه می‌شود، کاربران می‌توانند کد منبع را به دلخواه خود تغییر دهند.

متن باز در عمل

با وجود غلبه نرم‌افزارهای تجاری در گردش‌های کاری AEC، برخی از شرکت‌ها جایی برای راه‌حل‌های متن باز در مجموعه ابزارهای دیجیتال خود پیدا کرده‌اند. دن آستین، مدیر فناوری طراحی در Lake|Flato Architects در سن آنتونیو، تگزاس، می‌گوید که شرکت او از Blender به عنوان راهی برای کاهش میزان پس پردازش مورد نیاز هنگام انجام رندرهای سه بعدی، به ویژه هنگام کار با محتوا و رندر استفاده می‌کند.

اطرافیان استاین می‌گویند: «Blender رابط همه این محتوای دیگر است که در دسترس است. پس از رندر کردن تصاویر، بسیاری از کارهای اضافی پس از پردازش را برای ما ذخیره می‌کند.

به همین ترتیب، ماهیت رایگان نرم‌افزار متن‌ باز آن را به یک مانع ضعیف برای ورود ابزارهای پیچیده تبدیل می‌کند که در غیر این صورت ممکن است توجیه آن در بودجه پروژه دشوار باشد. به عنوان مثال، Lake|Flato، اغلب مطالعات بادی را برای پروژه‌های خود کامل نمی‌کند.

با این حال، در صورت لزوم، از Eddy 3D استفاده می‌کند، یک برنامه کاربردی جریان هوا و میکروکلیمای رایگان که با Rhino کار می‌کند. در حالی که به اندازه سایر گزینه‌های تجاری خروجی تصفیه شده ارائه نمی‌کند، به شرکت اجازه می‌دهد تا نتایج را در فرآیند طراحی خود بگنجاند.

استفاده از برنامه‌های متن باز نیز دارای اشکالاتی است. همانطور که آستین توضیح می‌دهد، نرم‌افزار متن‌باز اغلب «در مقایسه با ابزارهای تجاری که دارای رابط کاربری قوی‌تری هستند، به مهارت بیشتری نیاز دارد.» آموزش نیز ممکن است یک مشکل باشد، زیرا پروژه‌های متن باز اغلب فاقد بودجه یا انگیزه برای ایجاد آموزش‌ها و منابع مستند هستند.

با این حال، برای شرکت معماری و طراحی مبتکر، دسترسی رایگان به چنین ابزارهایی، منحنی یادگیری را به یک تلاش ارزشمند تبدیل می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =