دمای بتن‌ریزی

دمای بتن ریزی

دمای بتن ریزی


دمای بتن‌ریزی مقوله‌ای است حائز اهمیت و در حوزه‌های ساختمان به‌صورت پروژه‌هایی در مقیاس گسترده موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد و در آن سازه‌هایی با سایزهای بزرگ وجود دارد.

مطالعه دمای جامدات سفت همچون بتن با سپری شدن زمان پس از مخلوط شدن موضوع بسیار مهمی است که دانستن این مورد برای مهندس سازه و تیم ساخت‌وسازش برای جلوگیری از هرگونه خطرات احتمالی مهم می‌باشد.

  • درز و شکاف‌های داخلی در بتن‌ها
  • شکستگی‌های سطحی
  • تشکیل اترینگایت‌های تأخیری (یا هگزا کلسیم آلومینت تری سولفات هیدرات یک کانی با ترکیب شیمیایی تقریبی است. این کانی فراوان‌ترین عضو گروه اترینگایت در طبیعت است. این فاز محصول هیدراسیون سیمان پرتلند بوده و نیز در سفیدکردن کاغذ کاربرد دارد.)

در قسمت بالا برخی از مواردی که در ساختاربندی و اصول پی‌ریزی باید از آن‌ها اجتناب به عمل آورد بیان شده است. بااین‌حال ما افزایش دمای بتن را محدود می‌کنیم. قبل از هرگونه بحث در مورد دمای بتن‌ریزی شده اجازه دهید قسمت بعدی مقاله را با هم ببینیم.

دمای بتن ریزی
دمای بتن ریزی

چرا ما باید دمای بتن‌ریزی را کم کنیم؟

همگی میدانیم که دمای بتن با گذر زمان پس از مخلوط شدن در طی فرایندی با نام هیدراتاسیون (ترکیب با آب و در شیمی آلی، واکنشی است که در آن یک هیدروکسیل گروه و یک یون مثبت پروتون اسیدی به دو اتم کربن افزوده می‌شود.) افزایش‌یافته و ممکن است طی دو الی سه روز به طول بیانجامد تا در بتن به حداکثر نقطه ذوب خود یعنی درجه حرارت برسد. به‌عنوان‌مثال ما سعی می‌کنیم دما را به هفتصد درجه سانتیگراد برسانیم. این عمل طبق روش ذکر شده در زیر انجام می‌شود.

  • وقتی بتن ضخیم‌تری برای پایه‌ریزی وجود دارد آزمایش نشانه‌گذاری را انجام می‌دهیم.
  • همیشه قبل از شروع پروژه یک مکعب بتنی با ابعاد برابر یا بیشتر از یک‌دریک میلی‌متر ریخته می‌شود.
  • چهارچوب سیمان ریزی همانند سازه‌ای که قرار است ساخته شود خواهد بود.
  • افزایش دما تنظیم و بررسی خواهد شد که آیا به‌اندازه مجاز هستند و یا نیستند.
  • در غیر این حالت تغییر محتوای خاکستری بادی، اضافه‌کردن یخ، افزودن آب سرد، جمع‌کردن سنگ‌ها و غیره برای تطبیق با محدودیت‌های دما انجام می‌شود.

همان گونه که در بالا می‌بینید افزایش یخ و آب سرد برای بتن برای مطمئن شدن از این موضوع است که دمای بتن‌ریزی تا حد ممکن پایین آمده است. حالا باید ببینم این مقدارهای مشخص شده برای دما و روش‌های تنظیم بتن‌ریزی چقدر می‌باشد.

مقادیر محدودکننده دمای بتن

استاندارد جدید جهانی BS 8500-2-2015+A1:2016 است که اطلاعات دقیقی در مورد این حوزه بیان می‌دارد. طبق دستورالعمل، دمای بتن‌ریزی باید همان‌طور که ذکر شده 350 درجه سانتی‌گراد باشد. در نتیجه در بیشتر موارد ممکن است استانداردی مبنی بر آن مقدار مشخص شده ارجاع داده نشود و آن مقدار معین در پروژه رعایت شود چون این مقدار تأثیر بسزایی بر دوام بتن‌ریزی دارد.

جهت اجرای سازه بتنی و دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه ها

  • سلام اگر امکان دارد فیلم آموزشی ساخت بتن و بتن ریزی هم بذارید. با تشکر

    • درود بر شما بله حتما در اسرع وقت کلیپ مناسب و با کیفیت در این خصوص را منتشر میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 3 =