راهنمای تأسیس گاوداری و پرورش گاو

راهنمای تأسیس گاوداری و پرورش گاو


گاوداری شغلی پر از فرصت و سودسازی است. از فروش لبنیات و گوشت گاوها و همچنین فروش خود گاو، می‌توانید سودهای خوبی کسب کنید. برای تأسیس گاوداری جدید، به طرح تجاری، زمین و پول نیاز دارید. تمام امکاناتی که یک گاوداری نیاز دارد را بسازید و سپس با چند گاو این کسب‌وکار را شروع کنید و با سودسازی، گاوداری خود را رونق دهید.

هدف از تأسیس گاوداری را مشخص کنید

هدف‌گذاری در تأسیس گاوداری به شما کمک می‌کند تا بدانید چه می‌خواهید و چطور به هدف خود برسید. این کار یک‌قدم مهم در شروع کار است چراکه با این کار می‌توانید تجهیزات و امکاناتی که نیاز دارید را مشخص کنید.

طرح تجاری خود را بادقت بنویسید. تا جایی که ممکن است عمیق شوید و نقاط قوت و ضعف خود در گاوداری و تهدیدات احتمالی که کسب‌وکار شما را با مشکل روبرو می‌کند یادداشت کنید. همچنین اینکه قصد راه‌اندازی چه مدل مزرعه‌ای دارید و چقدر می‌خواهید هزینه کنید و محصولات خود را به کجا خواهید فروخت را نیز یادداشت کنید.

برای مثال مشخص کنید که هدف شما از تأسیس گاوداری، تولید شیر است و یا تولید گوشت. مزرعه تولید گوشت نگهداری و هزینه کمتری نسبت به مزرعه تولید شیر و لبنیات دارد. در مزرعه‌های تولید شیر، دامداران باید بسیار بکوشند تا اطمینان حاصل کنند که گاوهایشان تاحدامکان شیر تولید می‌کنند.

در واحد پرورش گاو شیری، گاوها به یک رژیم غذایی پر از مواد مغذی نیاز دارند و این پرورش آنها را پرهزینه می‌کند. گاوداری‌های لبنی به تجهیزات بیشتری مانند ماشین‌ها و سالن شیردوشی نیاز دارند و تغذیه و دوشیدن آنها نیز باید در یک‌زمان معین در طول روز انجام شود. اما گاوهای گوشتی فقط به یک سوله نگهداری نیاز دارند.

نوع گاوی که قصد پرورش آن را دارید انتخاب کنید. گونه‌های بسیاری وجود دارند و شما باید متناسب باهدف خود گاو مناسب را تهیه نمایید. بررسی کنید که در منطقه شما چه گونه‌هایی را پرورش می‌دهند. برای مثال اگر به دنبال تولید شیر هستید گاوهای هلشتاین بهترین نژاد برای این هدف است. این گاو قادر است در حدود 8 هزار لیتر شیر تولید کند و عمر مفید آن نیز 6 سال است.

شیردوشی گاوهای هلشتاین در سوله گاوداری
شیردوشی گاوهای هلشتاین در سوله گاوداری

طول عمر یک گاو به طور طبیعی 18 تا 20 سال است. اما گاوهایی که در مزارع تولید شیر هستند 2 تا 4 سال و گوساله‌هایی که در مزارع تولید گوشت هستند 1 تا 2 سال عمر می‌کنند. معمولاً گاوها با کاهش شیردهی راهی کشتارگاه می‌شوند.

در ابتدای کار بهتر است با یک گاوداری کوچک و تعداد 2 تا 5 گاو شروع به کار کنید. بیشتر مزرعه‌داران نیز با همین تعداد شروع کردند. سعی کنید تمرکز خود را روی تهیه گاوهای سالم بگذارید تا قادر به سودسازی شوید و گاوهای بیشتر تهیه کنید. برای فروش محصولات خود نیز می‌توانید از سطح بازار محلی شروع کنید.

انتخاب محل تأسیس گاوداری

انتخاب مکان مناسب به هدف و چشم‌انداز شما از وسعت تجارتتان دارد. قیمت زمین در مناطق شلوغ و پرتقاضا بالاست. اگر می‌خواهید در گاوداری وسیعی سرمایه‌گذاری کنید مناطق روستایی گزینه مناسبی است چرا که هم هزینه کمتری دارد و هم مساحت بیشتری را می‌توانید خریداری کنید.

سعی کنید مناطقی را انتخاب کنید که دسترسی و حمل‌ونقل راحت‌تری داشته باشند و فاکتورهایی مانند تغییرات فصلی، آب‌وهوا، پوشش گیاهی منطقه، بازارهای گاو محلی، و توپوگرافی را نیز در نظر بگیرید. همه اینها بر مزرعه شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین مکان خود را بادقت انتخاب کنید.

قیمت زمین در مناطق مختلف را بررسی کنید و توجه داشته باشید که در هر مکان چند گاوداری دیگر وجود دارد. سعی کنید زمین‌های آماده را بخرید که از قبل تجهیزات و امکانات لازم برای یک گاوداری در آنها موجود باشد. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های شما می‌شود.

همچنین در صورتی که نیاز به طراحی اصولی و مدرن مجتمع های گاوداری و دامداری دارید، شرکت ایستا بنای راسخ صفر تا صد تأسیس گاوداری را با استانداردهای روز دنیا برای شما فراهم میکند. کافیست با ما به شماره 02166073994 در ارتباط باشید.

پروژه مجتمع گاوداری و کشت و صنعت شریف آباد
پروژه مجتمع گاوداری و کشت و صنعت شریف آباد

امکانات و جایگاه‌های یک مجتمع گاوداری

تمام این کسب‌وکار وابسته به گاو است بنابراین نگهداری گاوها از اهمیت بالایی برخوردار است. محلی که برای نگهداری گاو می‌سازیم باید آسایش و رفاه حیوان را فراهم کند. در اصول گاوداری مدرن ما باید گاوها را در سه جایگاه باز، نیمه‌باز و بسته پرورش دهیم.

هرکدام از این جایگاه‌ها بسته به نوع آب‌وهوا و شرایط منطقه متفاوت است. جایگاه باز بیشتر در مناطق گرمسیر، جایگاه نیمه‌باز در مناطق معتدل و جایگاه بسته در مناطق سردسیر احداث می‌شوند. هدف از این مدل جایگاه‌ها حفظ گاوها از سرما و گرما و اتفاقات طبیعی است.

یک مجتمع گاوداری مدرن باید شامل زایشگاه، درمانگاه، ساختمان استراحت پرسنل، آبشخور، انبار کود و علوفه، سالن شیردوشی، بهاربند، آخور، سکوی بارگیری و جایگاه مناسب برای هرگونه از گاوها در نژادها و سنین مختلف باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای تأسیس گاوداری

تهیه تجهیزات از اصلی‌ترین موارد برای راه‌اندازی گاوداری است. تجهیزاتی مانند تجهیزات فیدر و میکسر برای تغذیه دام، آخور و آبخوری، سیستم تهویه هوا، دستگاه شیردوشی، دستگاه تصفیه آب، سیستم سرمایشی گرمایشی، سیستم‌های رطوبتی و … می‌باشد.

تغذیه مناسب برای دام

تغذیه مناسب باعث افزایش بهره‌وری و بازدهی گاو می‌شود و این یکی از مهم‌ترین موارد برای یک گاوداری موفق است. بدون تغذیه مناسب نمی‌توانید انتظار کسب سود از گاوهای خود را داشته باشید. اما بیشترین هزینه‌ای که در یک گاوداری وجود دارد هزینه‌های مربوط به تغذیه دام می‌باشد.

گاوها غذای زیادی می‌خورند و باید آن را تأمین کنید. اما تغذیه مناسب به این معنی نیست که غذای زیادی باید به آنها بدهید. بلکه باید غذای باکیفیت برای آنها تهیه کنید.

تغذیه گاوها در گاوداری
تغذیه گاوها در گاوداری

خوراک دام به دودسته علوفه و کنسانتره تقسیم می‌شود. علوفه شامل یونجه، کاه، سیلو و کنسانتره شامل دانه و حبوبات و ضایعات کارخانه‌ها می‌شود برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید علف و یونجه بکارید تا به‌عنوان منبع تغذیه گاوهای خود استفاده کنید. بیشترین غذای آنها یونجه است اما غذاهایی مثل ذرت و غلات نیز به‌خاطر پروتئین بالایی که دارند مفیدترند.

شما باید برای موفقیت در این کسب‌وکار، به طور کامل با انواع خوراک دام آشنا شوید تا بتوانید بهترین ترکیب را از خوراک دام ایجاد کرده تا جیره مناسبی برای حیوانات خود فراهم کنید.

کسب مجوزها و ثبت گاوداری

در این مرحله باید مجوز های لازم را از ادارات و ارگان های مربوطه دریافت کنید. این مجوزها شامل:

  • موافقت اصولی
  • پروانه تأسیس
  • پروانه بهره‌برداری
  • مجوز بهداشت
  • مجوزهای دامداری

بازاریابی محصولات گاوداری

برای موفقیت در این کار، تمرکز کردن روی کیفیت محصولات به‌تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید بدانید چطور محصولات خود را به بازار عرضه و به فروش برسانید.

به همین منظور برای توسعه کسب‌وکار خود نیاز به بازاریابی حرفه‌ای دارید. می‌توانید از طریق راه‌های مختلفی مثل تبلیغات، شرکت در نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های بازاریابی، محصولات خود را به مردم معرفی کنید و مهم است که بدانید کی و کجا می‌توانید محصولات خود را بفروشید.

دریافت وام برای احداث گاوداری

ازآنجایی‌که راه‌اندازی گاوداری هزینه بالایی دارد شما قطعاً نیاز به کمک مالی مثل وام دارید. اگر طرح تجاری خود را با جزئیات و دقت بالا نوشته باشید تا حدودی تخمین هزینه‌ها و دریافت وام ممکن است. شما برای دریافت وام باید به اداره مدیریت جهاد کشاورزی استان خود مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شوند.

استخدام و جذب افراد حرفه‌ای برای گاوداری

شما برای موفقیت گاوداری خود به متخصص تغذیه، دامپزشک و افراد حرفه‌ای نیاز دارید. یک دامپزشک می‌تواند تا حد بالایی سلامت دام شما را تضمین کند و واکسیناسیون‌های لازم را در زمان‌های مناسب انجام دهد. همچنین در مواقعی که مشکل حیاتی مثل بیماری برای گاوها پیش آمد سریعاً اقدامات لازم را انجام دهد.

استفاده از دامپزشک در مجتمع گاوداری
استفاده از دامپزشک در مجتمع گاوداری

از انواع بیماری‌هایی که گاوها در خطر ابتلا به آن قرار دارند می‌توان به تب برفکی، طاعون گاوی، سیاه زخم، سیاه پا، زردی، خشه خشه، تب مالت و سل گاوی اشاره کرد.

متخصص تغذیه نیز به تهیه غذای مناسب برای دام شما کمک شایانی می‌کند. همچنین برقراری ارتباط خوب و مؤثر با این افراد می‌تواند شانس موفقیت گاوداری شما را افزایش دهد.

نتیجه‌گیری

به دنبال گاوهای سالم و باکیفیت برای مزرعه خود باشید. در خرید گاو به اسکلت بدنی، حجم، سن و سلامت گاو حتماً توجه کنید. سوله‌های نگهداری مناسب بسازید. راه‌اندازی گاوداری مستلزم سرمایه زیادی است و همچنین نیاز به تعهد و مسئولیت کامل برای مراقبت صحیح از حیوانات دارد و برای اطمینان از اینکه از تغذیه روزانه آنها اطلاع دارید.

بنابراین برای داشتن گاوداری موفق، خوب است نکات ذکر شده در را در نظر بگیرید و بدانید که یکی از پردرآمدترین مشاغل کشاورزی است، اما نیاز به همت کامل شما دارد.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دو =