قدم های اولیه راه اندازی کسب و کار

قدم های اولیه راه اندازی کسب و کار


طبق نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه فونیکس، 63% از افرادی که در دهه 20 زندگی خود هستند، یا از قبل صاحب کسب‌وکار هستند و یا به دنبال راه‌اندازی و شروع بیزینس خود هستند. این امر منجر به رشد روزافزون استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیای امروز ما شده است. در حال حاضر آمریکا با 52 هزار استارتاپ در یک سال گذشته، در صدر اکوسیستم استارتاپی جهان قرار گرفته است.

البته یک حقیقت دلسردکننده نیز وجود دارد. از میان 100 استارتاپ معمولاً 90 استارتاپ با شکست روبرو می‌شود. از میان ده استارتاپ باقی‌مانده نیز 3 استارتاپ با عملکرد متوسط به پایین، 4 استارتاپ با عملکرد متوسط و تنها 3 استارتاپ عملکرد موفقیت‌آمیزی خواهند داشت. همچنین نزدیک به 50% کسب‌وکارهای کوچک در همان چهار سال اول شکست می‌خورند. طبق گزارشی، تنها 4% استارتاپ‌ها به سال دوم و 3% به سال سوم خواهند رسید. فاکتورهای زیادی از جمله عدم صلاحیت و عدم تجربه مدیریتی در این شکست‌ها دخیل هستند.

قدم های اولیه راه اندازی کسب و کار
قدم های اولیه راه اندازی کسب و کار

بااین‌حال ما در این مقاله برخی از تاکتیک‌های مؤثر برای اطمینان از موفقیت یک استارتاپ و شرکت تولیدی دانش‌بنیان را رمزگشایی کرده‌ایم که این رویه را به ترتیب و به ساده‌ترین شکل ممکن برای شروع کسب‌وکار شرح داده‌ایم.

قدم اول: خودباوری

هنگامی که قصد دارید به‌عنوان یک کارآفرین کسب‌وکار دانش بنیان خود را شروع کنید، ممکن است این تفکر را داشته باشید که داشتن یک ایده منحصربه‌فرد که مخاطب را مجذوب خود کند اولین و مهم‌ترین قدم برای یک کسب‌وکار موفق است. بااین‌حال، بدون این حس خودباوری که شما می‌توانید حتی در ناملایمات از این دریای وسیع و مواج عبور کنید، احتمالاً تمام تلاش‌های شما به زیر آب خواهد رفت. ازاین‌رو، بدون شک، حقیقتاً خودباوری اولین قدم مهم برای شروع یک کسب‌وکار است.

تا زمانی که در مورد محصول یا ایده کسب‌وکار دانش‌بنیان خود متقاعد نشده باشید، در انجام بهترین عملکرد خود ناتوان خواهید بود. فرد باید به این باور راسخ برسد که هیچ کاری وجود ندارد که دیگران می‌توانند انجام دهند اما من نه! شما باید طرف‌دار شماره یک خود باشید. پس اولین کاری که باید برای شروع کسب کار خود کنید این است که به خودتان ایمان داشته باشید. نمی‌توانید که از کس دیگری بخواهید که به ایده شما باور داشته باشد.

قدم دوم: گسترش ایده

یک ایده برای روشن‌کردن جرقه یک استارتاپ موفق بسیار مهم است و برای یک ایده قدرتمند، بهترین کار یافتن مشکلات موجود در بازار و ایجاد یک بیزینس حول محور یافتن راه‌حل‌هاست. به همین منظور شناسایی مشکل اولین کاری است که باید با ایجاد یک طرح تجاری و استراتژی‌های جذب مشتری در حین ایجاد یک ایده برای کسب‌وکار دانش بنیان انجام شود.

ذهنی پر از ایده برای کسب و کار دانش بنیان
ذهنی پر از ایده برای کسب و کار دانش بنیان

پس از این کار، رقبای خود را تحلیل کنید راه‌حل بهتری از راه حلی که آنها ارائه می‌دهند ارائه دهید. گاهی اوقات، حتی پس از ایجاد یک راه‌حل تجاری قابل دوام، کارآفرینان متوجه می‌شوند که حفره‌های خاصی وجود دارد که آنها را از حرکت به جلو بازمی‌دارد. برای همین بهتر است نظرسنجی‌هایی انجام دهید تا بدانید مردم در مورد محصول یا خدمات شرکت دانش‌بنیان شما چه نظری دارند. با این کار، همیشه می‌توانید تغییراتی در ایده کسب‌وکار خود ایجاد کنید تا از پایداری آن نسبت به قبل اطمینان حاصل کنید.

قدم سوم: نمونه اولیه

بنابراین، شما یک ایده تجاری منحصربه‌فرد برای شروع دارید، اما چه چیزی می‌توانید به مشتریان یا سرمایه‌گذاران خود در مراحل ابتدایی ارائه دهید تا اعتبار بیشتری به کسب‌وکار خود بیفزایید؟ و این چیزی نیست جز یک نمونه اولیه. دردست‌داشتن یک فرم فیزیکی از محصول نهایی به شما این امکان را می‌دهد که در مراحل اولیه هرگونه خلأ را درک کنید تا بتوانید آن را بهبود بخشید. به زبان ساده، نمونه اولیه یک کپی کاربردی از محصول نهایی شما است که در مراحل اولیه کسب‌وکار خود توسعه می‌دهید.

شما همیشه می‌توانید با یک نمونه اولیه به سرمایه‌گذاران مراجعه کنید تا به دنبال سرمایه‌گذاری یا مشتریان برای فروش حرفه‌ای‌تر باشید، اگرچه جستجوی سرمایه در این مرحله خیلی زود است. ساخت نمونه اولیه مزیت‌های زیادی را در کسب‌وکار دانش‌بنیان شما به ارمغان می‌آورد که جزئیات آن در بخش‌های بعدی موردبحث قرار می‌گیرد.

قدم چهارم: مسائل حقوقی و مکان شرکت

برای راه‌اندازی بدون مشکل یک تجارت رعایت کلیه مراحل قانونی و حقوقی مشاغل بسیار مهم است. باتوجه‌به اندازه، ساختار، محل کسب‌وکار و چندین عامل دیگر، همه جنبه‌های قانونی باید رعایت شود. از اخذ مجوز، تا ثبت شرکت دانش‌بنیان شما، تا امضای توافقنامه و قراردادها هرجا که لازم باشد، رعایت همه جنبه‌های قانون الزامی است.

مسائل قانونی و اخد مجوزها برای راه اندازی کسب و کار
مسائل قانونی و اخد مجوزها برای راه اندازی کسب و کار

انتخاب مکان مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار دانش‌بنیان از عامل مهم دیگر در موفقیت یک تجارت است. مطمئناً نمی‌خواهید حتی قبل از اینکه کسب‌وکار شما شکل بگیرد فقط با پرداخت اجاره‌بهای دفتر خود یا پرداخت قبوض برای امکانات رفاهی، کسب‌وکارتان در این مرحله در معرض خطر ورشکستگی قرار بگیرید. برای این کار، چندین فاکتور باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکار شما در مکان مناسبی راه‌اندازی شده و تعداد زیادی مشتری را جذب می‌کند.

شرکت ایستا بنای راسخ با تجربه بالای خود در زمینه طراحی و ساخت کارخانه برای شرکت های دانش بنیان، این توانایی را دارد تا این مورد را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهد.

قدم پنجم: تیم‌سازی

جنبه مهم بعدی که باید در هنگام شروع یک کسب‌وکار در نظر گرفته شود، داشتن یک تیم کارآمد در شرکت شماست. تیمی که می‌تواند برای کار منسجم تلاش کند و استراتژی‌هایی ایجاد کند تا کسب‌وکارتان را در جهت درست هدایت کنید. تیم‌های مختلف می‌توانند روی حوزه‌های کلیدی مختلف کسب‌وکار چه بازاریابی، چه فروش و یا مدیریت مالی کار کنند.

به گفته یک کارآفرین موفق این محصول یا خدمت شما نیست که به کسب‌وکار شما ضرر می‌زند، بلکه تیم‌سازی اشتباه است که باعث سقوط کسب‌وکارتان می‌شود. فقدان نظم و انضباط در یک تیم مانع از رشد شما به‌عنوان یک کارآفرین می‌شود؛ بنابراین همیشه تیم خود را عاقلانه انتخاب کنید و همچنین بیاموزید که چگونه بهره‌وری را به یک تیم استارتاپی بیاورید.

قدم ششم: یک راهنما پیدا کنید

سفر به دنیای کارآفرینی هیچ‌وقت آن‌طور که به نظر می‌رسد آسان نیست. به همین منظور حتماً توصیه می‌شود که از راهنمایی‌های فردی متخصص و کارآفرین بهره‌مند شوید. با هزاران تجربه از حساب‌های شخصی خود در اداره یک تجارت، یک راهنمای خوب باتجربه فراوانی که در مدیریت تجارت دارد می‌تواند ارزش قابل‌توجهی به کسب‌وکارتان بیفزاید. اگر در این مرحله از مشورت و راهنمایی‌های افراد متخصص استفاده نکنید، مطمئناً با مشکلات مهمی مانند تنگنای مالی، عملکرد ضعیف محصول، اختلافات تیمی و غیره مواجه خواهید شد.

با این اوصاف، رویکردهای مختلفی برای تعامل با یک فرد متخصص وجود دارد تا راه را به سمت یک سرانجام موفق بین راهنما و فردی که آموزش می‌بیند هدایت کند. هوشمند بودن در نزدیک شدن به یک فرد متخصص یا کمک‌گرفتن از او و دانستن اینکه دقیقاً چه انتظاراتی از وی داشته باشید یا نداشته باشید، ضروری است تا اطمینان حاصل شود که هر ذره اطلاعات مفید از آنها به کارآمدترین راه‌ها استخراج می‌شود.

قدم هفتم: افزایش بودجه اولیه

بنابراین تا این مرحله تمام تلاش‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار شکل‌گرفته است. بااین‌حال، یکی از جنبه‌های ضروری که تمام این تلاش‌ها به یک چیز ارزشمند و واقعی تبدیل شود، «تأمین مالی» است.

هزینه و بودجه ساخت کارخانه آب معدنی

خوشبختانه، اکوسیستم استارتاپی امروزی گزینه‌های تأمین مالی زیادی را برای کارآفرینان ارائه می‌دهد که ممکن است شامل سرمایه‌گذاری جمعی، وام‌های بانکی برای راه‌اندازی، سرمایه اولیه یا ترکیبی از چندین گزینه مالی باشد. همچنین باید تاکتیک‌های مناسبی را برای نزدیک شدن به سرمایه‌گذاران در نظر گرفت تا حداکثر استفاده از وجوه برای موفقیت چشمگیر انجام شود.

قدم هشتم: تسخیر بازار

این مرحله‌ای است که در آن تمام تلاش‌هایی که قبلاً برای ایجاد کسب‌وکار شما انجام شده است گرد هم می‌آیند و انتظار نوعی بازده از سوی مخاطبان هدف را دارند. تا زمانی که کسب‌وکار شما نتواند مخاطبان مناسب را جذب کند، کسب‌وکار شما نمی‌تواند به اهداف اولیه خود برسد، چه رسد به اینکه آنها را به نقاط عطف جدید موفقیت برساند؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های مناسبی برای تصاحب بخش بیشتری از بازار با سرمایه محدود انجام دهید.

برای شروع، ترکیب انواع مناسب استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی برای اطمینان از اینکه برند شما به‌خوبی در بازار قابل‌مشاهده است، بسیار حیاتی است و البته، نقش یک تیم فروش کاملاً کارآمد را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین تلاش یک تیم فروش حرفه‌ای است که تمام فروش را برای کسب‌وکار شما به ارمغان میاورد. در این مرحله نباید نگران سود زیاد باشید. فقط روی جذب مشتری بیشتر و بیشتر با سود بسیار کم تمرکز کنید و در نهایت، می‌توانید تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را برای کسب‌وکار خود انجام دهید تا بفهمید کسب‌وکار شما در کجا قرار دارد و روی چه جنبه‌هایی باید کار کرد.

قدم نهم: تجارت خود را گسترده کنید

استارت‌آپ‌ها همیشه زیر چشمان بسته رقبای خود هستند، بنابراین برای صاحبان کسب‌وکار بسیار مهم است که کسب‌وکار خود را گسترش دهند تا از رقبای خود جلوتر باشند. در این مرحله، می‌توانید منابع مالی خود را افزایش دهید یا عملیات کسب‌وکار خود را با گسترش جغرافیایی، با درنظرگرفتن عوامل خرد محیطی مختلف پیرامون مدل کسب‌وکار خود، افزایش دهید.

همچنین در این مرحله، شما باید به فکر ایجاد سود برای کسب‌وکار خود باشید زیرا هر نوع گسترش کسب‌وکار، خواه از نظر موقعیت مکانی باشد، یا اندازه تیم یا امکانات، به پول نیاز دارد و این تنها زمانی می‌تواند حاصل شود که کسب‌وکار شما سود داشته باشد. علاوه بر این، باید روی حفظ مشتریان خود تمرکز کنید تا بتوانید اعتبار برند خود را بیشتر کنید. شما همچنین باید روی بازنگری استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی خود تمرکز کنید زیرا مخاطبان گسترده‌تر به معنای تلاش بیشتر برای بیان ارزش برند شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =