تأسیس کارخانه آب معدنی شامل بستهبندی و توزیع آب آشامیدنی برای مصرفکنندگان است. آب آشامیدنی میتواند تصفیه شده، مقطر یا آب چشمه طبیعی باشد و این تجارت به مشتریانی که سبک زندگی سالم را ترجیح میدهند، پاسخ میدهد.
پتانسیل روبهرشدی برای این تجارت برای افراد آگاه بهسلامت وجود دارد زیرا به جلوگیری از بیماریهایی مانند حصبه، سرطان، چاقی، کمآبی بدن کمک میکند و همچنین به زندگی طولانیتر کمک میکند. همچنین، آب معدنی در تمام نقاط جهان مصرف میشود و در نتیجه به صاحبان مشاغل در این کسبوکار کمک میکند تا فروش سالبهسال داشته باشند.
بر اساس گزارش استاتیستا (یک شرکت آلمانی است که متخصص دادههای بازار و مصرفکننده است. این شرکت اعلام کرده است که سکویش شامل بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ آمار در بیش از ۸۰٬۰۰۰ موضوع از بیش از ۲۲٬۵۰۰ منبع و ۱۷۰ صنعت مختلف است و حدود ۶۰ میلیون یورو درآمد کسب میکند.)، کارخانه آب معدنی بهتنهایی سهمی در فروش 18 درصدی فروش کل نوشیدنیها در سراسر جهان دارد و پس از آن فروش آب فلهای قرار دارد.
طبق گزارش IBWA، آب معدنی بعد از نوشابههای گازدار در فروش نوشیدنی تجاری در ایالات متحده رتبه دوم را دارد. بر اساس مطالعه شرکت بازاریابی نوشیدنی، حجم کل آب معدنی از 11.8 میلیارد گالن در سال 2015 به 12.8 میلیارد گالن در سال 2016 افزایشیافته است که تنها در ایالات متحده تقریباً 9 درصد افزایشیافته است.
آسیا و اقیانوسیه با بیش از 30 درصد سهم از کل مصرف در سال 2022، بازار منطقهای پیشرو برای آب معدنی بوده است. با مشاهده پتانسیل رشد بزرگ برای این تجارت، اجازه دهید نگاهی به مراحل موردنیاز برای شروع و تأسیس کارخانه آب معدنی بیندازیم:
1. موقعیت و جمعیت
آب معدنی در درجه اول شامل آب آشامیدنی بستهبندیشده در شیشه یا بطریهای پلاستیکی است. آب معدنی میتواند به دو شکل باشد: آب گازدار و غیر گازدار. یکی دیگر از روشهای تقسیمبندی یک موقعیت، انتخاب اندازه و شکل آب معدنی است. علاوه بر این، این آب میتواند یکی از انواع زیر باشد:
- آب مقطر
- آب چشمه
- آبمعدنی
- آب گازدار
- آب طعمدار
- آب با PH پایین
ترکیبات جمعیتشناختی و روانشناختی برای مصرف آب معدنی همه جنبهها را در برمیگیرد زیرا هر انسان و موجود زنده روی زمین آب تمیز و قابلحمل مینوشند و به همین دلیل، بازار هدف برای یک کارخانه تولید آب معدنی باید افراد متعلق به پیشینههای مالی، فرهنگ، نژاد، قومیت، سن و … متفاوت را زیر پا بگذارد. قیمت آب بطری باید بهگونهای تعیین شود که بهراحتی مقرونبهصرفه باشد و در اندازههای مختلف و قیمتهای مختلف بستهبندی شود.
2. طرح تجاری تأسیس کارخانه آب معدنی
هنگامی که اکتشافات مربوطه از تحقیقات بازار انجام شد، باید یک طرح تجاری محکم بنویسید تا جزئیاتی را در مورد نحوه مدیریت کسبوکار کارخانه آب معدنی خود درج کنید. برخی از جنبههای کلیدی که برنامه تجاری شما باید شامل آن شود ممکن است خلاصه اجرایی، پیشبینیهای مالی، استراتژی بازاریابی، استراتژی عملیاتی، تیم مدیریت، جزئیات قانونی و تجزیهوتحلیل مکان باشد.
فرایندی که در شرکتهای تولیدی در صنعت آب معدنی انجام میشود شامل تصفیه آب و سپس پرکردن آن در بطریهای پلاستیکی و شیشهای برای مصرف است. سپس این بطریها قبل از اینکه به مشتریان فروخته شوند بهدرستی درپوش و برچسبگذاری میشوند.
طرح کسبوکار باید بهدرستی مأموریت کسبوکار کوچک آب معدنی شما، شرح مختصری از مشتری هدف شما، وضعیت بازار، نحوه برنامهریزی برای نفوذ به بازار، بودجه پیشبینیشده برای کسبوکار شما و اهداف کسبوکار شما را مشخص کند. 2 تا 3 سال آینده باید سایر شرکتهای تولید بطری آب در منطقه شما و همچنین در سطح ملی را در نظر بگیرید. نیازهای رایج مصرفکنندگان در محله را شناسایی کنید. بهعنوانمثال، با دیدن فرصت بازار، میتوانید بطریهایی را از ذرت کاملاً تجزیه زیستی بسازید.
3. بودجه و هزینه ساخت کارخانه آب معدنی
بسیار ضروری است که قبل از راه اندازی کارخانه خود تخمینی از بودجه داشته باشید، اگر این کار را انجام ندهید، احتمال زیادی وجود دارد که قبل از تکمیل چرخه درآمد کسبوکار خود، با کمبود پول مواجه شوید.
- هزینه صدور مجوز
- اجاره برای مکان
- تجهیزات
- لوازم
- آب و برق (برق، تلفن، اینترنت، بک آفیس)
- کارکنان
- یونیفرم برای کارمندان
- پوشش بیمه
- بازاریابی
4. گواهی و مجوز
هر استان و هر کشوری دارای مجموعهای از استانداردهای مجوز آب معدنی مخصوص به خود است، بنابراین باید الزامات را در مکان مربوطه بررسی کنید. بهعنوانمثال، در کشورهای توسعهیافته مانند ایالات متحده آمریکا، باید از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرد، درحالیکه در برخی از کشورهای درحالتوسعه مانند آفریقا، مجوز باید از آژانس ملی مدیریت و کنترل غذا و دارو دریافت شود.
قوانین و مقررات مربوط به نوع آبی که کسبوکار شما در آن کار میکند را مطالعه کنید و برایناساس، برای مجوز فروشنده از مقامات محلی خود درخواست دهید. مجوز اضافی از اداره بهداشت شهر شما موردنیاز است.
علاوه بر این، ممکن است برای پرداخت به کارکنان خود و همچنین ثبت مالیات به یک شماره شناسایی کارفرما از خدمات درآمد داخلی نیز نیاز داشته باشید. هزینههای صدور مجوز نیز در هر کشور متفاوت است، و همچنین زمان لازم برای دریافت مجوز نیز متفاوت است که میتواند از چند هفته تا حداکثر 6 ماه متغیر باشد. برخی از مدارک موردنیاز برای اخذ مجوز عبارتند از:
- یک درخواست رسمی
- منبع گزارشهای هیدروژئولوژیکی و مهندسی
- نتایج تجزیهوتحلیل آب منبع و محصول نهایی
- گزارشهای مهندسی، نقشهها و تصاویر کارخانه آب معدنی
- نمونه بطری، درپوش و لیبل
- مجوزهای بازرسی و مجوزهای صادر شده توسط مسئولین شهری که کسبوکار شما در آن فعالیت میکند
- طرح فراخوان محصول آلوده
- رویههای عملیاتی استاندارد کارخانه آب معدنی (روشهای عملیاتی استاندارد) و اسناد نقاط کنترل بحرانی تجزیهوتحلیل خطر
همچنین بخوانید: راهنمای تأسیس کارخانه داروسازی
5. مکان
پیداکردن و ایمنسازی یک مکان استراتژیک بهداشتی برای تأسیس کارخانه آب معدنی شما در مرحله بعدی قرار میگیرد و باید شامل یک منطقه جداگانه برای دفاتر و منطقه تولید باشد. عواملی مانند نزدیکی به منبع آب، دسترسی به جاده، منبع تغذیه ثابت و غیره باید در هنگام انتخاب مکان مناسب در نظر گرفته شوند. این مکان همچنین باید با استانداردهای کیفیت مربوط به کشور شما مطابقت داشته باشد و باید به طور ایدئال در منطقهای بافاصله مناسب از تأمینکنندگان و توزیعکنندگان قرار گیرد.
برخی مقررات، اتصال هر بخش از کارخانه را به منطقهای که برای مصارف خانگی مورداستفاده قرار میگیرد ممنوع میکند و باید شامل یک اتاق بطری مجزا با درهای خود بسته و ساختار محکم باشد. همچنین، یک اتاق سرپوشیده برای شستن و ضدعفونیکردن بطریها قبل از پرکردن، پیشنیاز است. همچنین نباید هیچ محدودیت یا محدودیت دولتی در مکان انتخابی شما وجود داشته باشد.
مقرونبهصرفه بودن، دردسترسبودن نیروی کار و ایمنی نیز از جمله عواملی هستند که باید در نظر بگیرید. محیط کارخانه آب معدنی باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد تا منبع آب شما آلوده نشود. یک کارخانه آب استاندارد باید برنامهریزی شود که شامل گمانه آب (گمانه در واقع چاه قائمی است که توسط وسایل مکانیکی در خاک یا سنگ حفر میشود.)، ماشینآلات تصفیه آب و تصفیه آب مؤثر، ماشینآلات بطری آب، یک آزمایشگاه کوچک و یک سیستم زهکشی خوب باشد.
6. تجهیزات و لوازم کارخانه آب معدنی
تا آنجا که به تجهیزات بطری آب مربوط میشود، میتوان آنها را با خرید اجاره یا اجاره طولانیمدت خریداری کرد. برخی از تجهیزات موردنیاز در تجارت بطری آب عبارتند از:
- منبع تغذیه جایگزین (مجموعه ژنراتور)
- مخازن ذخیرهسازی
- ماشینهای پرکن
- ماشینآلات و فیلترهای تصفیه آب
- نوار نقاله
- مهروموم
- بطری لودر
- ضدعفونیکنندههای آب
- توزیعکنندههای آب
- کولرها
- کامیونهای تحویل برای توزیع
- تجهیزات اداری و کامپیوتر
- سیستمهای تلفن
منبع آب موردعلاقه خود را انتخاب کنید، آب زیرزمینی یا تأمین آب عمومی. منبع آب زیرزمینی برای انطباق با استانداردهای سازمان غذا و دارو نیاز به بازرسی و تأیید بهداشتی دارد. هنگامی که یک گمانه حفر و نصب میشود، یک منبع ثابت آب موردنیاز است.
هنگامی که یک منبع آب ثابت و قابلاطمینان در دسترس است، باید بطریها، تجهیزات ضدعفونیکننده، تجهیزات بطری و همچنین مواد بستهبندی و برچسبگذاری را خریداری کنید. سیستمهای پیچیده برای بارگیری بطریهای خالی روی نوار نقاله، شستشو، ضدعفونیکردن، پرکردن، درپوش و برچسب زدن بطری نیز موردنیاز است.
7. کارمندان
داشتن یک کسبوکار پیچیده، استخدام و آموزش مجموعه مناسبی از کارمندان یک پیشنیاز برای اطمینان از خروجی مؤثر و موفقیت کسبوکار شما است. در اینجا لیستی از برخی افراد کلیدی که برای فعالیت در تأسیسات تولیدی شما یا در یک سازمان شرکتی موردنیاز هستند آمده است:
- مدیر اجرایی (مالک)
- سرپرست تولید
- مدیر تولید
- پرسنل تعمیر و نگهداری تسهیلات
- اپراتور ماشینآلات
- مدیر منابع انسانی و مدیریت
- مدیر کالا
- مدیر فروش و بازاریابی
- حسابداران و صندوقداران
- کارگران تولیدی
- رانندگان کامیون توزیع
- پاککنندهها
- 15-20 کارمند
8. بازاریابی
باتوجهبه حضور چندین بازیگر کوچک، متوسط و بزرگ در این کسبوکار، استفاده از تاکتیکهای بازاریابی مناسب اهمیت دارد. اگر باید بازاری را در بازار موجود در جامعه، شهر، استان یا کشور خود برای خود ایجاد کنید، باید خلاقیت و نوآوری ایجاد کنید. ایدهها و استراتژیهای بازاریابی باید بهگونهای باشد که بتوانید از آنچه رقبای خود ارائه میدهند پیشی بگیرید.
همچنین، برنامههای بازاریابی شما بسته بهاندازه بطریهایی که قصد فروش آن را دارید متفاوت خواهد بود. برای مکانهای عمومی شلوغ مانند ایستگاههای اتوبوس و ایستگاههای راهآهن، نام برند اهمیت چندانی ندارد، بنابراین میتوان از صرف هزینههای زیاد برای بازاریابی در چنین مناطقی خودداری کرد. بااینحال، برای بطریهای بزرگ، در اینجا برخی از راههایی وجود دارد که میتوانید برای تجارت آب معدنی خود بازاریابی کنید:
- بر ارتباطات شرکتی تمرکز کنید. یک شبکه توزیع قوی از خردهفروشان، رستورانها، کلوپهای ورزشی، هتلها و غیره بسازید که بتوانید به شراکت با آنها فکر کنید و در این زمینه کسبوکار بهخوبی عمل کنید.
- تبلیغات را در روزنامههای محلی، تلویزیون محلی، ایستگاههای رادیویی و دیگر پلت فرمهای رسانههای الکترونیکی قرار دهید.
- در بیلبوردها و تبلیغات در فضای باز شرکت کنید و آنها را در مکانهای استراتژیک مانند بزرگراهها، مناطق تجاری و غیره قرار دهید.
- کسبوکار و محصولات خود را در تبلیغات صفحات زرد و سایر فهرستهای محلی فهرست کنید.
- از بازاریابی دهانبهدهان استفاده کنید.
- استفاده از اینترنت و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند؛ اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و دیگران برای تبلیغ برند شما.
- بروشورها و صورتحسابهای خود را در مناطق موردنظر توزیع کنید.
- با خردهفروشان صحبت کنید و آنها را تشویق کنید که محصولات شما را حمل کنند.
- با مشتریان بالقوه خود در رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر ارتباط برقرار کنید و راهاندازی محصول و سایر فعالیتهای مهم خود را اعلام کنید.
در صورتی که تمایل به تأسیس کارخانه آب معدنی دارید میتوانید مقاله کامل و جامع طراحی و ساخت کارخانه را مطالعه و بعد از آن در صورت نیاز برای مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.
من چهل وهشت ساعت ازچاه عمیق درجلیل اباد تربت جام حق ابه دارم زمین برای کشاورزی کم دارم بعداز آزمایش آب ا گر کسی خواست وبتواند پروانه بهره برداری بگیرد حاظربه شراکت هستم09397017858